menu

Week 7: gronding on the go

Voor deze keer ga ik weer voor een super simpele manier voor jou om in contact te komen met de aarde en met je lichaam. Ik merk zelf dat ik momenteel de neiging heb om wat te gaan zweven. Herken jij dat ook?

manon, woensdag 16 november 2016

Ik voel me soms fysiek wat wiebelig, beetje duizelig, ben er met mijn hoofd niet altijd goed bij, snel afgeleid, enzovoort. Op zo’n moment kan ik weer een gronding visualisatie doen, maar soms voel ik daar geen rust en ruimte voor. Dan doe ik liever even een hele simpele oefening die ik op ieder moment kan doen, waar ik ook ben.

Ik noem het de Zintuigenboom. Mijn lichaam is de stam van de boom, ik wil mijn wortels versterken en ik doe dat door mijn takken, mijn zintuigen uit te strekken en via mijn zintuigen mij te verbinden met de omgeving waar ik in sta. Ingewikkeld? Nee hoor, juist niet. Het wordt straks wel duidelijk wat ik concreet bedoel en wat de oefening precies inhoudt. Het is simpel en krachtig, juist door de eenvoud ervan. Het helpt mij op drukke, of spannende momenten om focus te houden.

Dat heb ik soms wel nodig en de afgelopen weken al helemaal. Mijn energie stuiterde alle kanten op. Ik heb veel negatieve emoties doorgewerkt en uiteindelijk ook verwerkt. Er kwamen steeds van die kleine dingetjes voorbij. Ken je dat? Dat je het gevoel hebt dat de hele dag je aan het dwarszitten is, maar eigenlijk gebeurt er helemaal niets ergs. Maar het wringt, het loopt net niet lekker.

Voor mij is dat altijd een teken dat zich ergens een innerlijke verschuiving aan het voorbereiden is. Weerstand en frictie zijn voor mij altijd uitnodigingen om ergens op een andere manier naar te gaan kijken. Om de ontspanning op te zoeken in een andere aanpak. Dus in plaats van me te ergeren aan iets, kan ik er ook voor kiezen om te zien dat er iets voor mij te doen is. In plaats van me te ergeren aan dat mijn hond steeds mijn aandacht trekt terwijl ik werk te doen heb, kan ik me ook realiseren dat ik helemaal niet in de juiste stemming ben voor dat werk. Even spelen met de hond kan op dat moment de juiste energie laten stromen en vervolgens ben ik binnen no time klaar met mijn werk.

Dat gaat echt niet van zelf hoor. Ook niet bij mij. Ik moet daar heus wel even moeite voor doen. En een van de manieren om die shift in mijn gedachten te kunnen maken is door deze Zintuigenboom oefening te doen. Ik plaats mezelf daarmee even helemaal in het “hier en nu” en ik sta weer even stevig op de aarde. Dat geeft ruimte aan mijn gevoel. Ik kan het gevoel onder de emotie (de ergernis is dit voorbeeld) herkennen en ervaren. En wanneer ik doorheb dat het gevoel onder de emotie een behoefte aan speelsheid is, heb ik de shift al gemaakt.

Maar ook wanneer je spannende dingen doet kan het een fijne oefening zijn om je gedachten en stress levels niet op hol te laten slaan. Dan vermindert het gevoel van druk en stress en kun je een veel betere prestatie leveren. Wat natuurlijk weer fantastisch is voor je zelfvertrouwen de volgende keer.

Ik zal je in de audio rustig door de oefening heen leiden. Je kan deze oefening doen terwijl je lekker luistert, maar voel je ook vooral vrij om hem een eigen invulling te geven. Met een beetje uitproberen en een beetje oefening weet je vanzelf welke zintuigen bij jou de meeste aandacht verdienen of waar jij het snelst resultaat mee bereikt.

De oefening werkt het krachtigst wanneer je in beweging bent en het allerkrachtigste wanneer je in de natuur bent. Maar als dat even niet tot de mogelijkheden behoort, doe je hem precies waar je op dat moment bent. Het is alleen wel handig als je je zintuigen ook iets te voeden hebt, dus helemaal zen in de stilte en het duister kan je misschien beter toch een andere visualisatie gebruiken. Kijk maar even hoe het voor jou prettig is.

Ik ben heel benieuwd of het voor jullie net zo fijn werkt als voor mij.

Sowieso zou ik graag eens willen weten wat jouw voorkeur heeft: de simpele alledaagse oefeningetjes, of juist de wat ‘grotere’ visualisaties. Laat even een berichtje achter onder het blog. En heb je thema’s waar je graag mee aan het werk wil, laat het me dan ook weten, dan maak ik iets moois, speciaal voor jou.