menu

Luisteren naar de stilte

Deze week kwam ik de uitspraak “in de actiemodus staan” weer veel tegen. Bij mijzelf, maar ook bij anderen. Ik voelde duidelijk dat ik een flow zat. Ik had veel energie, een volle agenda en alles lukte. Ik werkte intuïtief en daarom moeiteloos. Niet dat ik niet moe was hoor, ‘s avonds was ik afgedraaid. Lekker naar bed. Ik ben Wonderwoman niet.

manon, vrijdag 29 april 2016

Ook bij anderen hoorde ik veel energie en actie. Nu ga ik het anders doen! Klaar met de besluiteloosheid, hup actie! Ik ga het gewoon doen! Niet meer stilzitten, het is tijd voor verandering!

Wil je iets in je leven veranderen of manifesteren, dan is deze actiemodus heel belangrijk. Zonder besluit om “het” gewoon te gaan doen, kom je er in ieder geval niet. Stoppen met nadenken, afwegen, piekeren, afwachten, maar handelen! Leef het leven dat je wil nu, niet later als je groot bent, rijk bent, onafhankelijk bent. Kom ik toch weer op het als… dan….script van de vorige blog. Hij is ook zo belangrijk. Je trekt aan wat je uitzendt. Dus zendt je onzekerheid uit, dan trek je dat ook aan. Zendt je zelfvertrouwen uit, dan krijg je ook vertrouwen terug van anderen. Dus gewoon beginnen.

Toch zet ik hier ook een kanttekening bij. Want er schuilt ook een gevaar in de actiemodus. Ik voelde bij mijzelf vorige week heel duidelijk de flow vanuit mijn kern. Mijn actiemodus was om uit te gaan voeren wat ik in de stilte van mijzelf had ontwikkeld. De actie kwam voort uit diepe wensen in mijzelf om te gaan manifesteren wat er in mij leeft. Het gevaar van de actiemodus ligt daar niet.

Het gevaar ligt erin dat je ook als een spreekwoordelijke kip zonder kop kan gaan rondhollen om heel druk van alles te veranderen. Vaak is dat reageren op iets uit je omgeving, of op een ontevredenheid van binnenuit. Je loopt dan de kans om vanuit reactie op een negatieve (dit wil ik niet meer, ik ben het zat) te willen veranderen.

Dat soort veranderingen zijn niet blijvend. Ze zijn niet stabiel. Het is als willen stoppen met roken omdat je een nare foto hebt gezien op een pakje sigaretten. Even vlamt de weerzin hoog op, maar al snel verdwijnt het effect van de foto en wat blijft er dan nog over aan motivatie? Je weerzin tegen stil zitten en gebrek aan conditie vlamt even hoog op, je gaat sporten, en dan… Dan zakt het vaak weer in en blijf je met een nog ontevredener gevoel over. Want je kon het niet eens volhouden.

Wat werkt dan wel? Wat heb je nodig om een verandering die je graag wil wel blijvend te maken? Dat is niet zo moeilijk, dan heb je een positieve motivatie nodig. In plaats van :ik wil niet”, naar “ik wil graag”. En in mijn ervaring heb je, om tot die laatste motivatie te komen, stilte nodig. Rust om even naar de stilte in jezelf te luisteren. Wat ontstaat er in die stilte? Welke wens dient zich aan? Welke diepe motivatie voel je daar achter? Wat mag daar vorm krijgen.

Vanuit die stilte dient zich dan vanzelf de actie aan. Vanuit de diepe wens mag de vorm ontstaan die daarbij hoort: sporten, goed voor jezelf zorgen, workshop doen, boek lezen, op vakantie gaan, enzovoort.

Binnen Vidante begeleid ik mensen om weer in de stilte te komen. Om te leren onderscheiden wat een negatieve motivatie is en wanneer je bij een positieve motivatie komt. Leren onderscheiden wat je verstand te vertellen heeft, wat je gevoel zegt en hoe je die twee in balans kan gebruiken om je te ontwikkelen en vanuit verbinding met jezelf te kunnen veranderen wat je niet meer kan gebruiken.

Wat heb ik toch mooi werk. Ik zou er zo de volgende flow van inschieten. Laat je het me weten als je op mijn flow wil meedrijven? Graag!

comments powered by Disqus